Van "binnen mijn bedrijf valt weinig te automatiseren" naar voor de file naar huis

Door:
Joshua Offermans
Van "binnen mijn bedrijf valt weinig te automatiseren" naar voor de file naar huis
Ik had laatst een adviesgesprek met Mohs Klunder van SEO bureau Goochem Media. Hij opende ons adviesgesprek met de opmerking.
"In mijn bedrijf valt weinig te automatiseren"
En zeker geen onlogische gedachte. Als mkb-ondernemer zit je hoofd namelijk vol met to-do’s en lijkt het alsof je processen ‘wel aardig’ lopen. Ook denk je misschien al gauw: ‘‘Automatisering? Dat is alleen voor de Apple’s of Uber’s van deze wereld, niet voor ons als mkb’er’’.
Toen Mohs het gesprek met mij aanging was zijn stellige overtuiging dat er binnen zijn werkprocessen weinig te automatiseren viel. Toch stond hij er voor open om er samen dieper in te duiken.
In een gratis adviesgesprek heb ik samen met hem de dagelijkse operaties van Goochem Media doorgelicht. Hierbij kwamen al snel vier concrete automatiseringsoplossingen naar voren die direct tijdwinst opleveren.
De vier 'verborgen' kansen die we bij Goochem Media tegenkwamen:
Verborgen kans 1. Voorkomen van handmatig zoekwerk door automatisch actuele SEO-data (zoals rankings) via een externe data bron op te halen en direct te verwerken in offertes.
Verborgen kans 2. Een efficiëntere planning door automatische tijd inboeken in zijn agenda voor zijn actieve klanten vanuit zijn projectmanagementsysteem (Monday)
Verborgen kans 3. Helderdere klantupdates door vanuit de data in Monday automatisch update-mails sturen naar klanten, inclusief een gegenereerde tabel met voortgangsdata (actiepunten, rankings etc.).
Verborgen kans 4: Het effectiever beheren en uitbreiden van het LinkedIn netwerk en zichtbaarheid door een slimme LinkedIn automatisering.
Na het adviesgesprek had Mohs een compleet ander beeld van automatisering binnen zijn bedrijf, wat hem een potentiële tijdswinst van 10 uur per week opleverde. Ik vroeg hem wat hij met die extra tijd zou doen, 'voor de file naar huis'? Lachend antwoordde hij: "Nu ik minder tijd kwijt ben aan administratief werk, kan ik meer tijd investeren in wat echt belangrijk is, mijn klant hoger laten komen in google". Hij begreep nu dat tijdbesparende automatiseringsmogelijkheden ook te vinden zijn binnen bedrijfsprocessen waar je ze niet direct verwacht.
Ben je na het lezen van Mohs en Goochem Media’s verhaal benieuwd welke automatiseringsmogelijkheden jouw bedrijf heeft? Plan een advies gesprek in en dan kijken we hier samen naar.