01-04-2025

AI Agents: Hype of de toekomst van jouw mkb-bedrijf?

Door:

Joshua Offermans

Sinds de opkomst van ChatGPT en recentelijk Elon Musks Grok 3 worden ondernemers overspoeld met de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI). Zo wordt er geroepen dat AI-agents in de toekomst alle banen gaan overnemen en dat je als mkb’er zo snel mogelijk in AI moet investeren om competitief te blijven. En deze uitspraken komen niet uit de lucht vallen: uit recent onderzoek van Strand Partners in opdracht van Amazon Web Services (AWS) blijkt dat 45% van de Nederlandse bedrijven al gebruikmaakt van AI, en zeven op de tien organisaties van plan zijn dit verder uit te breiden.

Maar wat zijn AI-agents nu eigenlijk precies? En is het slechts een hype of daadwerkelijk interessant voor jou als mkb'er?

Voor de komst van AI maakten veel mkb-bedrijven al wel gebruik van digitale assistenten, maar deze reageerden enkel op input. In tegenstelling tot deze traditionele vorm van automatisering zijn de nieuwe AI-agents zelfstandige digitale assistenten die, naast het reageren op input, ook zelfstandig taken uitvoeren, beslissingen nemen en zich aanpassen aan nieuwe situaties. Ze werken dus met minimale menselijke tussenkomst en kunnen processen volledig autonoom afhandelen.

Hier zijn een paar voorbeelden van wat een AI-agent voor jouw mkb-bedrijf kan betekenen:

☑️ Complexe datasets analyseren en direct bruikbare inzichten genereren met bijpassende adviezen.

☑️ Helpdesk Tickets categoriseren en zelfs oplossen zonder tussenkomst van een medewerker.

☑️ Interne processen stroomlijnen door automatisch de juiste informatie en taken naar de juiste teams te sturen.

☑️ Marktontwikkelingen monitoren en proactieve aanbevelingen doen voor strategische beslissingen.

Waar traditionele automatisering vooral draait om vaste workflows, zijn AI-agents flexibel, lerend en proactief. Daarom is het ook niet verrassend dat uit hetzelfde onderzoek van Strand Partners blijkt dat efficiëntieverbetering (42%) en kostenbesparing (38%) de belangrijkste drijfveren voor bedrijven zijn. Uiteindelijk is het dus niet de vraag óf mkb'ers AI-agents moeten gaan inzetten, maar hoe snel ze deze technologie kunnen omarmen. Want wie dit slim doet, creëert een enorme voorsprong.

Denk je na over AI-agents voor jouw mkb? Plan een adviesgesprek zodat we samen naar de mogelijkheden kunnen kijken.

Verbeter vandaag nog je werkproces

Meer weten over wat HoneyLink voor jouw bedrijf kan betekenen? Druk dan op knop hieronder!

Work faster with Chatassist AI.

Verbeter vandaag nog je werkproces

Meer weten over wat HoneyLink voor jouw bedrijf kan betekenen? Druk dan op knop hieronder!

Verbeter vandaag nog je werkproces

Meer weten over wat HoneyLink voor jouw bedrijf kan betekenen? Druk dan op knop hieronder!